.
Je to zhruba týden, co se v Česku zpřísnila opatření související s koronavirem a firmy se učí, jak se nové situaci přizpůsobit. Home Office není žádnou novinkou. Důležitou podstatou tohoto režimu je bezpečnost. Jaká jsou nejčastější rizika a jak si být jistý, že jsou data v bezpečí? Nabízíme základní rady, jak předejít problémům.
Autor: Michal Řezáč, Gordic; Datum: 31. 3. 2020
Mnoho společností už řadu let umožňuje svým zaměstnancům práci na dálku z domova nebo z místa, kde se právě v danou chvíli nachází. Aktuální průzkum společnosti Behavio ukázal, že tato situace se týká každého pátého Čecha.
Pokud se vaše společnost připravuje na rizika systematicky, má připravenou analýzu rizik a z toho vyplývající nastavení, která jasně definují, kdy a za jakých podmínek se zaměstnanec může připojit k interním či externím aplikacím a jaká data mu jsou v danou chvíli dostupná.
U externích aplikacích by měla firma určit dostatečně zabezpečené nástroje, přes které bude na dálku komunikovat. V případě video hovorů jde např. o Teams od Microsoftu, Hangouts od Googlu, videokonferencí od Cisca nebo aplikaci Zoom.
V přístupu k zabezpečení firemních dat z domova existují různé způsoby ochrany zabezpečení. Připojujete se ze svého domácího počítače nebo z firemního zařízení jako notebooku, nebo mobilu? Zejména u domácích přístrojů by měly být definovány nejen povinné, ale i zakázané aplikace a nejen to. V ideálním případě by vaše firemní IT oddělení mělo mít přehled o práci zaměstnanců, realizace tohoto kroku je však komplikovaná a nákladná. Zásadním a často opomíjeným prvkem bezpečnostního zabezpečení je také nastavení domácího wifi routeru.
Zejména v těchto dnech můžete být během práce z domova, kdy jste obklopeni rodinou vystaveni phishingu (podvodná technika k získání vašich citlivých údajů), zejména, pokud se tváří, že nabízí roušky, respirátory a zaručené léky proti koronaviru. Pozor na to.
Článek byl publikován v rámci projektu a konference Digitální hrozby a strategie prevence kybernetických rizik.