Jak na bezpečný Home Office?

.

Je to zhruba týden, co se v Česku zpřísnila opatření související s koronavirem a firmy se učí, jak se nové situaci přizpůsobit. Home Office není žádnou novinkou. Důležitou podstatou tohoto režimu je bezpečnost. Jaká jsou nejčastější rizika a jak si být jistý, že jsou data v bezpečí? Nabízíme základní rady, jak předejít problémům.

Autor: Michal Řezáč, Gordic; Datum: 31. 3. 2020

Mnoho společností už řadu let umožňuje svým zaměstnancům práci na dálku z domova nebo z místa, kde se právě v danou chvíli nachází. Aktuální průzkum společnosti Behavio ukázal, že tato situace se týká každého pátého Čecha. 

Pokud se vaše společnost připravuje na rizika systematicky, má připravenou analýzu rizik a z toho vyplývající nastavení, která jasně definují, kdy a za jakých podmínek se zaměstnanec může připojit k interním či externím aplikacím a jaká  data mu jsou v danou chvíli dostupná. 

U externích aplikacích by měla firma určit dostatečně zabezpečené nástroje, přes které bude na dálku komunikovat. V případě video hovorů jde např. o Teams od Microsoftu, Hangouts od Googlu, videokonferencí od Cisca nebo aplikaci Zoom. 

V přístupu k zabezpečení firemních dat z domova existují různé způsoby ochrany zabezpečení. Připojujete  se ze svého domácího počítače nebo z firemního zařízení jako notebooku, nebo mobilu? Zejména u domácích přístrojů by měly být definovány nejen povinné, ale i zakázané aplikace a nejen to. V ideálním případě by vaše firemní IT oddělení mělo mít přehled o práci zaměstnanců, realizace tohoto kroku je však komplikovaná a nákladná. Zásadním a často opomíjeným prvkem bezpečnostního zabezpečení je také nastavení domácího wifi routeru. 

Jak bezpečně pracovat z domova?



1. Identifikujte, co je potřebné k vaší práci

  • Přístup do privátní sítě, na váš firemní počítač nebo vám stačí virtuální počítač přes browser;
  • V prvním případě je důležité vytvořit bezpečné připojení počítače do firemní sítě prostřednictvím virtuální privátní sítě VPN přes internetové připojení;
  • V druhém případě se připojíte přes vzdálenou plochu Remote Desktop do svého počítače v kanceláři;
  • V třetím případě se připojíte přes prohlížeč na virtuální počítač, který běží na serveru ve vaší firmě a je zároveň připojený do firemní sítě;
  • Každá varianta má své pro a proti, ale z pohledu bezpečnosti je třetí varianta nejbezpečnější. 


2. Z jakého zařízení budete přistupovat

  • Zaměstnavatel vám poskytne zařízení, přes které se připojíte nebo budete využívat vlastní zařízení;
  • Pokud vám bylo přiděleno zařízení, stačí ho doma připojit do vaší sítě s internetem a už se jen připojíte jednou z variant;
  • Jestli tuto možnost nemáte a využíváte vlastní zařízení, dbejte na bezpečnost a přizpůsobte ho k této práci:
    • operační systém s posledními aktualizacemi,
    • zapnutý firewall,
    • nainstalovaná antivirová ochranu.
  • Používání nezabezpečeného počítače je rizikové kdekoliv, tedy i v případě vzdáleného přístupu. Například služební počítač, o který se stará odpovědný správce, je bezpečnější než vlastní, nikým neopečovávaný notebook;
  • Je-li to možné, používejte pouze počítače, které jsou vhodně zabezpečené a spravované důvěryhodnou osobou z firmy.


3. Dodržujte pravidla

  • I když se připojujete z domu, nezapomínejte, že pracujete s ostrými daty vaší firmy; 
  • Dbejte na pravidla o přístupu do privátní sítě a po dokončení práce se odhlašujte;
  • Prakticky vše funguje úplně stejně, jako byste byli ve firmě na svém počítači.


A praktické doporučení na závěr. 

Zejména v těchto dnech můžete být během práce z domova, kdy jste obklopeni rodinou vystaveni phishingu (podvodná technika k získání vašich citlivých údajů), zejména, pokud se tváří, že nabízí roušky, respirátory a zaručené léky proti koronaviru. Pozor na to.

Článek byl publikován v rámci projektu a konference Digitální hrozby a strategie prevence kybernetických rizik.